Je hebt het vast weleens gehoord: iemand gaat naar een evenement om daar te gaan netwerken. Netwerken is namelijk een belangrijke taak bij het opbouwen én behouden van je zakelijke netwerk. Waarom netwerken zo belangrijk is in Nederland en tips hoe jij het netwerken kunt oppakken, vertellen we je hieronder.
Het belang van netwerken in Nederland
Zoals net al kort werd benoemd, is netwerken belangrijk om je zakelijke netwerk op te bouwen en te behouden. Een zakelijk netwerk speelt namelijk een grote rol in je carrière, maar waarom eigenlijk?
Een zakelijk netwerk kan je behoorlijk wat voordelen opleveren. Zo ken je meer mensen in je netwerk en deze kunnen je weer helpen om in contact te komen met eventuele nieuwe klanten, leveranciers of opdrachtgevers. Deze mensen kunnen jou helpen, maar jij hen ook. Bovendien kun je ook van deze nieuwe connecties leren en tot nieuwe inzichten komen. Daarnaast kan een groot netwerk ook bijdragen aan jouw reputatie en imago.
Tips hoe je het netwerken kunt aanpakken
Wil jij ook meer netwerken? Dan zijn er een aantal tips die je in je achterhoofd kunt houden.
Tip 1: Ga op zoek naar een evenement dat past bij jouw interesses
Er zijn veel evenementen waar je kunt netwerken. Maar, het is natuurlijk wel belangrijk dat je kiest voor een evenement waar ook mensen komen die nuttig zijn voor jouw netwerk. Als je een evenement bezoekt dat niets te maken heeft met jouw werkveld, is het niet heel handig om naar dat evenement te gaan. Verdiep je daarom in evenementen die wel kunnen bijdragen aan jouw werkveld en zakelijke connecties.
Tip 2: Denk na over je kleding
Als je een passend evenement hebt gevonden, is het belangrijk om je hierop voor te bereiden. Dat begint bij het uitkiezen van een outfit die representatief en netjes oogt. Het kan ook een goede tip zijn om een naambadge te dragen. Met een naambadge kunnen mensen meteen zien hoe je heet en eventueel ook voor welke organisatie je werkt. Dit kan ervoor zorgen dat je makkelijker gesprekjes kunt aanknopen en dat mensen je beter kunnen onthouden. Om je kleding niet te beschadigen, zijn naambadges met magneet ideaal.
Tip 3: Een professionele houding
Wanneer je eenmaal in gesprek bent met iemand, is het belangrijk om een professionele houding aan te nemen. Sta rechtop, probeer niet aan je haar te friemelen en luister aandacht naar wat de gesprekspartner te vertellen heeft en laat ook merken dat je goed luistert. Probeer ook door te vragen door te laten zien dat je goed luistert én natuurlijk kun je met deze vragen ook meer te weten komen over het gespreksonderwerp.