De voordelen van online evenementen organiseren

Sinds Corona is de evenementensector genoodzaakt om zich aan te passen en soms met creatieve ideeën toch te proberen om wat geld in het laatje te krijgen. De kosten om een evenement te organiseren en te moeten annuleren zijn namelijk zeer fors, denk alleen al aan de personeelskosten, materiaalkosten, kosten voor vergunningen en ga zo maar door.

Daardoor zijn er tijdens de corona periode veel creatieve ondernemers op het idee gekomen om andere manieren te zoeken om hun verliezen te compenseren. Dit kan bijvoorbeeld door het organiseren van online evenementen. Maar wat zijn de voordelen van online evenementen organiseren? Hieronder hebben we de voordelen van een online event platform inschakelen op een rij gezet!

Duurzamer

Gasten hoeven niet te reizen, waardoor de CO2 uitstoot lager ligt dan bij fysieke evenementen en er is ook minder sprake van verspilling en afval op het evenementen. Wat dat betreft is de corona periode een zegen gebleken voor het milieu en voor de CO2 uitstoot in het algemeen.

Lagere kosten en risico’s

Online evenementen vormen ook een veel lager risico voor de organisator. Naast de personeelskosten, materiaalkosten, vergunningen en het festivalterrein, zijn er nog heel veel meer kosten waar een evenementenorganisatie mee te maken krijgen. Bij een online evenement, kun je zorgen dat het verdienmodel anders wordt ingericht. Zo kun je zorgen voor online inkomsten in de vorm van advertenties, gebruik maken van social media en gasten een kaartje laten kopen online.

Bereik vergroten

Bij online evenementen is de bereik mogelijkheid eindeloos. Er zit geen limiet aan online deelnemers, waardoor het bereik enorm groot kan zijn. bij fysieke evenementen zit er vrijwel altijd een limiet aan het aantal bezoekers dat je binnen mag laten op het evenemententerrein. Hier kun je dus gebruik van maken door direct je bedrijf te promoten of een belangrijke boodschap uit te dragen die de online bezoekers dan automatisch mee krijgen als ze deelnemen.

Data inzicht

Online evenementen zorgen ervoor dat je de data kan uitlezen van gegevens die bezoekers eventueel hebben achtergelaten (mits ze hier toestemming voor geven). ook kun je het aantal bezoekers checken, hoe lang ze hebben deelgenomen of waar ze op geklikt hebben.

Het organiseren van hybride evenementen

Er zijn dus voor evenementenorganisatoren wel mogelijkheden om gedeeltelijk uit de kosten te raken. Naast het organiseren van online evenementen, zijn ook hybride evenementen tijdens de corona periode erg in trek. Een hybride evenement is een combinatie van een online en fysiek evenement, denk hierbij bijvoorbeeld aan een awardshow of een zakelijke summit. Hierbij is er een gedeelte van de bezoekers fysiek aanwezig en kan het andere deel online meekijken. Hierbij moet ook veel aan de beleving van de online bezoekers gedacht worden in de vorm van extra interactie of goede camerastandpunten, zoals het lijkt alsof je midden in het publiek zit.

Ook interessant..

Meest populair

Top 10 grootste bedrijven in Nederland

Nederland is misschien een klein landje, maar we hebben flink wat grote, succesvolle bedrijven in ons land. Wij hebben de 10 grootste en meest...

De 3 p’s bij duurzaamheid

Duurzaamheid, wat betekent dat eigenlijk? En hoe leg je het uit? Er is een grote kans dat je het begrip "duurzaamheid" linkt met  de...

Wat is een VAT-nummer?

Wanneer je een btw-plichtige ondernemer bent is het van groot belang om een omzetbelastingnummer te hebben. In ons eigen land kennen we het btw-nummer...