Online marketing vs Offline marketing: de voor- en nadelen

Weet jij wat het verschil is tussen online en offline marketing? Dit is een vraag die vaak gesteld wordt, waarbij geldt dat je over beide vormen veel uitleg kunt krijgen. Door te kiezen voor online marketing, kun je veel winst maken als ondernemer. Dit geldt ook voor offline marketing, waarbij de mogelijkheden net zo groot kunnen zijn. Het verschil tussen beide termen heeft voornamelijk te maken met de marketingstrategie die wordt toegepast. Bij online marketing gaat het om alle technieken die gebruikt worden om producten en diensten die bedrijven via het internet aanbieden onder de aandacht te brengen. Bij offline marketing gebeurt ditzelfde proces zonder internet, maar in plaats daarvan met dagbladen.

Verschillen tussen online en offline marketing

Het voornaamste verschil tussen beide vormen ligt in de manier waarop producten gepromoot worden. Bij online marketing gaat dit via het internet en bij offline marketing gaat dit met kranten en tijdschriften. Voor online marketing geldt dat de drempel om mee te doen veel lager ligt. Het internet is namelijk een toegankelijk platform voor iedereen. Offline marketing is een middel dat meestal wordt ingezet door grote bedrijven, aangezien het hierdoor mogelijk is om onder een grotere doelgroep een reclameboodschap over te brengen.

Prijs

Er zit ook een verschil in de prijs, als het gaat om de keuze voor online of offline marketing. Er wordt bij online marketing meestal niet specifiek gericht op een doelgroep, de boodschap gaat uit naar het brede publiek. Dit is een vrij goedkoop proces. Bij offline marketing richt jij je wel op een specifieke groep en moet je hiervoor een hoge prijs betalen, waarbij de kans op winst wel groot is. De traditionele media vragen hier echter een groot bedrag voor, aangezien meerdere bedrijven deze mogelijkheid zouden willen krijgen.

De doelgroep

Voor het maken van een keuze tussen online of offline marketing kun je kijken naar de doelgroep die je wenst te bereiken en op basis hiervan een keuze te maken. Heb jij de wens om een jongere generatie te bereiken? Dan is het verstandig om te kiezen voor online marketing en hierbij gebruik te maken van Facebook, Instagram en Twitter. De oudere doelgroep is vaak niet op deze platforms te vinden, waardoor je gebruik moet maken van de traditionele media. Hierdoor wordt de focus meer op een specifieke groep geplaatst. De vorm van marketing is cruciaal bij het bereiken van succes. Dit geldt ook voor de formulering en toon die je hanteert.

Ook interessant..

Meest populair

De 3 p’s bij duurzaamheid

Duurzaamheid, wat betekent dat eigenlijk? En hoe leg je het uit? Er is een grote kans dat je het begrip "duurzaamheid" linkt met  de...

Top 10 grootste bedrijven in Nederland

Nederland is misschien een klein landje, maar we hebben flink wat grote, succesvolle bedrijven in ons land. Wij hebben de 10 grootste en meest...

Wat is een VAT-nummer?

Wanneer je een btw-plichtige ondernemer bent is het van groot belang om een omzetbelastingnummer te hebben. In ons eigen land kennen we het btw-nummer...