Zoekmachines zijn in de afgelopen decennia steeds intelligenter geworden. Er tellen alsmaar meer factoren mee om je bedrijfswebsite op een positie in de resultaten van zoekmachines te zetten.
Het is allang niet meer zo dat alleen de beste zoekwoorden definiëren voldoende is voor een hoge positie. De website moet ook technisch goed in elkaar zitten, en wat betreft informatie een logische structuur hebben. Daarnaast speelt de relevantie een rol, dus dat er door voldoende websites naar jouw site gelinkt wordt. Om je relevantie te verbeteren kun je linkbuilden uitbesteden aan een online marketing bureau.
Wat wordt bedoeld met linkbuilding?
Het is voor je website belangrijk dat er vanuit allerlei andere websites naar jouw site wordt verwezen. Dit worden SEO backlinks genoemd. Zoekmachines sporen deze links op en nemen ze mee in de beoordeling van je website. Als veel websites een link naar de content op jouw site zetten, wordt jouw site belangrijker gevonden. De zoekmachines constateren dat je site waardevolle informatie aanbiedt en ze belonen dat met een grotere relevantie. In de afgelopen jaren is de relevantie een steeds prominentere rol gaan spelen. In sommige gevallen is de relevantie zelfs belangrijker dan de content.
Hoe werkt linkbuilding?
Het is niet zo simpel om andere websites ertoe te bewegen een backlink naar jouw website te laten plaatsen. Om dat voor elkaar te krijgen moet je spraakmakende en waardevolle content op je website zetten. Door deze content via social media onder de aandacht te brengen zal de interesse in jouw content zich langzaam als een olievlek uitbreiden. Het beste resultaat wordt bereikt als andere websites naar jouw site verwijzen. Maar ook als jouw content via social media wordt verspreid heeft dat een positieve invloed. Deze wijze van linkbuilding vraagt om gedegen inhoudelijke kennis en kost veel tijd.
Trucs werken niet goed
In de afgelopen jaren zijn er allerlei pogingen gedaan om de zoekmachines voor de gek te houden. Dat werd gedaan door een groot aantal websites in het leven te roepen, die de voornaamste taak hadden om backlinks naar andere websites te leveren. In eerste instantie was dit bijzonder succesvol. De algoritmes van de zoekmachines zijn inmiddels echter zo aangepast, dat deze manier van linkbuilding lang niet meer zo effectief is. Het gaat er nu om dat de backlinks afkomstig zijn van websites die zelf ook een grote relevantie hebben. Het verzamelen van die backlinks is deels handwerk.
Strategie
Voor kleine en middelgrote bedrijven is het optimaliseren van de eigen website bijna niet in eigen beheer te doen. Grote bedrijven, vooral als ze meerdere websites hebben, kunnen daar zelf gespecialiseerd personeel voor in dienst nemen. Kleinere bedrijven kunnen gebruik maken van de diensten van een online marketing bureau. Dat maakt in samenspraak met het bedrijf een inventarisatie van de staat van de website en de doelstellingen van het bedrijf. Vervolgens wordt een strategie uitgestippeld om de website technisch en inhoudelijk perfect in orde te krijgen. Daarnaast zorgt werken aan de relevantie voor betere online resultaten.