Linkbuilding behoort tot één van de belangrijkste ranking factoren binnen Google. Met kwalitatieve linkbuilding wordt een website beter vindbaar. Hierdoor trekt men meer bezoekers aan en dit leidt uiteindelijk ook tot meer klanten en dus meer winst. Kortom: genoeg reden om hierin te investeren. Maar hoe ga je te werk? Kies je voor linkbuilding uitbesteden of doe je het zelf?
Bij linkbuilding probeer je zoveel mogelijk kwalitatieve en relevante links naar jouw website te verzamelen. Het internet werkt eigenlijk als een soort spinnenweb. Alle lijntjes zijn aan elkaar verbonden en bieden elkaar extra kracht. In de marketingwereld noemen we dit ook wel het overgeven van linkjuice. Hierbij wordt een deel van de waarde van een website overgegeven aan de website waar naar gelinkt wordt. Is er een link naar jouw website op een autoritaire nieuwswebsite geplaatst? Dan kan dit de kwaliteitsscore van je site direct flink omhoog doen laten schieten. Kwaliteit boven kwantiteit dus.
Linkbuilding uitbesteden?
Steeds meer ondernemers kiezen ervoor om linkbuilding uit te besteden. Wees je ervan bewust dat alle vormen van online marketing erg complex zijn. De regels veranderen bovendien bijna maandelijks. Google gooit constant haar algoritme om. Dit is al lastig om bij te houden als je hier dagelijks mee bezig bent, maar vrijwel onmogelijk als je daarnaast ook nog een bedrijf runt. Toch is het belangrijk om hiervan op de hoogte te blijven en de SEO-technieken aan te passen. Nodig om de positie binnen Google te verbeteren of juist te behouden.
Door de complexiteit hiervan is het geen wonder dat steeds meer mensen dit aan deskundigen overlaten. Mensen die dagelijks in de weer zijn met linkbuilden. Weten waar ze op moeten letten om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen. Linkbuilding via Digital Newsgroup is dan ook zeker een goede keus. Zo bespaar je veel tijd en weet je zeker dat het effectief zal zijn.
Denk ook aan interne linkbuilding
Vaak wordt de fout gemaakt om enkel aandacht te besteden aan de zogenaamde externe links. Toch is het voor een natuurlijk linkprofiel heel belangrijk om verschillende links aan te pakken. Ook interne linkbuilding speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol bij de vindbaarheid van je site. Dit is bovendien iets wat je vaak heel gemakkelijk zelf kunt doen.
Bij interne linkbuilding zorg je ervoor dat er op je eigen website links naar andere pagina’s op de site aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een link naar de contactpagina op je homepage of een verwijzing naar een aantal veel verkochte producten. Dit biedt verschillende voordelen.
Op de eerste plaats maak je het zo voor de bezoeker gemakkelijker om zich te navigeren binnen de website. Hoe sneller zij vinden wat ze zochten, hoe groter de kans dat ze ook echt tot aankoop over zullen gaan. Dit terwijl de meeste potentiële klanten al snel afhaken als ze te lang moeten zoeken. Daarnaast kan je met behulp van interne linkbuilding ook meer waarde toeschrijven aan bepaalde pagina’s. Vind je een bepaalde productpagina heel belangrijk? Dan kunnen veel linkjes helpen om deze een hogere kwaliteitsscore toe te kennen.