In het digitale tijdperk met vele concurrenten waarin we tegenwoordig leven is het hebben van een goede bedrijfswebsite cruciaal. Hieronder zullen enkele tips worden toegelicht om je nieuwe of geĂ¼pgrade bedrijfswebsite optimaal te benutten.
Alles meeverhuizen inclusief URL’s
Bij het maken van een nieuwe of vernieuwde website, veranderen vaak ook de paginatitels of de URL’s. Geef dit door aan de beschikbare zoekmachines waar jouw website op te vinden is. Zorg dat je oude website niet meer actief is of beter nog… dat je automatisch doorgelinkt wordt naar je nieuwe website.
Ontwikkeling in bezoekersgedrag
Hoe gebruiksvriendelijker je website is, hoe groter je bereik wordt en des te langer de bezoekers actief blijven op je website. Het online gedrag van mensen is de afgelopen jaren sterk veranderd. Vroeger bekeken consumenten websites via hun vaste pc of laptop. Tegenwoordig wordt het online bekijken van de consument grotendeels gedaan via een telefoon of tablet. Je website moet dus zowel via de laptop als via de telefoon of tablet gebruiksvriendelijk werken en optimaal weergegeven worden. Let op dat vrijwel elke website gezocht wordt vanuit een zoekmachines zoals Google dus zorg dat de link hiernaar optimaal is.
Conversie check
Als je bedrijfswebsite een webshop is, zorg er dan voor dat het makkelijk te begrijpen is voor de consument hoe hij of zij haar aankoop dient te verrichten. Hoe sneller en eenvoudiger dit proces verloopt, hoe makkelijker een aankoop gedaan zal worden. Maak hierbij ook gebruik van nieuwe en oude statistieken en analyseer aspecten die geoptimaliseerd kunnen worden.
Zoekmachine optimalisatie
90 procent van alle zoekopdrachten komt vanuit zoekmachines, dus hoe hoger je ranking is bij desbetreffende zoekmachines, des te groter je bereik is. Om een hogere ranking te krijgen of te behouden zul je je content moeten optimaliseren voor de zoekmachine door het gebruiken van de juiste zoekwoorden, goed leesbare URL’s en links met een verwijzing naar andere websites. Dit heet zoekmachine optimalisatie oftewel SEO. Technische SEO dien je uit te laten voeren door een online marketing specialist om het beste resultaat te kunnen behalen.
Hergebruik oude content
Als je van een oude naar een nieuwe website gaat voor je bedrijf, check dan goed of de oude informatie één op één overgenomen kan worden of dat je hier nog aanpassingen aan dient te verrichten. Bij het online gaan van een vernieuwde website dien je oude foutieve informatie aan te passen.
Ga nooit helemaal offline
Het maken van een goed werkende nieuwe website gaat veel werk en tijd in zitten. Zorg dan ook dat bij de nieuwe website de links, koppelingen en video’s juist werken bij het online gaan van de nieuwe website. Ga nooit met je oude website offline als de nieuwe website nog optimaal werkt, je verliest hierdoor namelijk bezoekers en ook omzet. Elke verloren klant is er tenslotte één teveel.
Benchmarken
Voordat je aan je nieuwe website gaat beginnen, dien je vooraf goed te bedenken wat je doelen zijn. Je wilt natuurlijk wel dat je nieuwe website een verbetering is ten opzichte van de oude website.
Om dit goed in kaart te brengen kun je dit meten aan de hand van belangrijke criteria zoals het verhogen van de bezoekers of het creëren van meer verkeer of omzet.