De eerste stap is gezet, je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en bent eigenaar van een eigen onderneming. Nu is het belangrijk dat je onderneming van de grond komt, maar hoe doe je dit? Promotie is nu topprioriteit, door bijvoorbeeld offline- en online te adverteren, door bijvoorbeeld folders en video’s. In de beginfase heb je het al druk genoeg, ga dus niet zelfs folders printen maar laat iemand anders de folders afdrukken. Zo heb jij tijd over voor andere zaken.
Het gebruik van online en offline media
Promotie is dus het belangrijkste waar een beginnende onderneming zich mee bezighoudt. Hierdoor kun je tenslotte potentiële klanten benaderen. Afhankelijk van het product of dienst dat je onderneming levert, heb je een specifieke doelgroep. Een oudere doelgroep is minder vaardig dan een jongere doelgroep. Hierdoor zullen zij beter te bereiken zijn met offline media, zoals flyers, folders en posters. Een doelgroep die voornamelijk bestaat uit jongvolwassenen en volwassen houdt zich meer bezig met online media. Jongvolwassen zijn bijvoorbeeld meer actief op Instagram en volwassen meer op Facebook en LinkedIn.
De uitstraling van een onderneming
Iedere onderneming heeft zijn eigen look en feel. Dit zorgt er namelijk voor dat klanten zich met jou kunnen identificeren. Deze uitstraling is dus ontzettend belangrijk. Vaak wordt deze uitstraling weergegeven in de vorm van een huisstijl. Hierin vind je de typografie die een onderneming gebruikt, maar bijvoorbeeld ook de kleuren en watermerken. Als je niet de juiste kennis beschikt om offline media te creëren, dan kun je dit beter uitbesteden. Je kunt onder andere folders laten bedrukken bij Printdeal.be. Bij dit bedrijf kun je folders laten bedrukken door zelf een bestand aan te leveren (waaronder de huisstijl) of je designed jouw folders zelf op hun site.
Product placement
Een manier om reclame te maken is product placement. Hierbij maak je reclame op een andere manier dan mensen direct aan te spreken dan folders en flyers. Een pen met jouw logo erop zorgt ervoor dat mensen in aanraking komen met jouw bedrijf. Niemand kijkt heel aardig naar een pen, want je schrijft ermee en dan heb je geen tijd om hiernaar te kijken. Toch denken zij ongemerkt aan jouw bedrijf, omdat ze een logo zien. Als zij vervolgens ergens anders een advertentie voorbij zien komen, denken ze dat jouw bedrijf hun bekend voorkomt. Hierdoor maken zij eerder een keuze voor jouw bedrijf dan een ander bedrijf die dezelfde diensten levert.