Communicatie op de werkvloer verbeteren: 5 tips

Communicatie op de werkvloer is essentieel. Wanneer je succesvol wilt zijn, moet communicatie op alle vlakken optimaal zijn. Dit is een manier waarop je kan voorkomen dat bepaalde zaken op een later moment een probleem gaan vormen. Het kan handig zijn om wat handvatten te krijgen. Daarom vind je in deze blog 5 tips.

1. Werk met neurolinguĂ¯stisch programmeren

Een techniek waar allerlei soorten ondernemers al jaren veel succes mee hebben, is NLP. Dit is de afkorting van neurolinguĂ¯stisch programmeren. Het is dan wel slim om er een specialist bij te betrekken, want dit is niet zomaar even te implementeren op de werkvloer. Practitioner NLP kan een goede optie zijn. Je kan op die manier namelijk zeker zijn dat je er ook echt het maximale uit kan halen.

2. Duidelijkheid scheppen

Een belangrijke tip als het om goed communiceren tussen verschillende partijen op de werkvloer gaat, is het scheppen van duidelijkheid. Welke toon wordt er bijvoorbeeld gebruikt? Is het belangrijk dat het hele team ook regelmatig samenkomt? Er zijn veel zaken waar duidelijkheid scheppen een groot verschil kan maken voor goede communicatie.

3. Ook goed luisteren

Zoals je ook al bij het neurolinguistisch programmeren leert, gaat het in communicatie om de verschillende zintuigen. Daarom is het ook belangrijk om de tip van het luisteren ter harte te nemen. Wanneer je goed naar elkaar luistert, dan zijn er ook constructieve oplossingen te bieden. Deze inbreng wordt meer gewaardeerd en komt de communicatie dan weer ten goede. Het is bovendien beter mogelijk om een goed weerwoord te geven wanneer je ook echt luistert.

4. De juiste mogelijkheden bieden

Er zijn veel manieren om te communiceren. Van een echt gesprek, tot de telefoon, chat of andere middelen zoals mail en messenger. Het is dus ook belangrijk om te bepalen welke opties op de werkvloer waardevol zijn en hoe je die kan benutten voor de interne of externe communicatie. Zorg daarbij vooral dat alles goed duidelijk en inzichtelijk is. Je kan er dan zeker van zijn dat dit de mate van communicatie alleen maar ten goede komt.

5. Wees benaderbaar

Een tip die voor alle partijen op de werkvloer geldt, is dat het ook heel belangrijk is om goed benaderbaar te zijn. Het is fijn wanneer de leidinggevenden ook gewoon op bepaalde momenten te spreken zijn. Daar kan bijvoorbeeld een moment voor worden ingepland. Informatie uitwisselen, maar ook vragen stellen of problemen bespreken wordt zo direct een stuk gemakkelijker gemaakt en kost veel minder tijd. Hier is voor het hele bedrijf wel veel uit te halen.

De winst van betere communicatie

Er is veel winst te halen uit betere communicatie. Vooral waar het gaat om tijdverlies speelt communicatie vaak een grote rol. Het is wel heel goed om te weten dat goed communiceren daardoor dus ook geld op kan leveren. Het is dus ook niet gek dat dit soort zaken bijvoorbeeld ook in een time management cursus voor ondernemers worden opgenomen.

Ook interessant..

Meest populair

De 3 p’s bij duurzaamheid

Duurzaamheid, wat betekent dat eigenlijk? En hoe leg je het uit? Er is een grote kans dat je het begrip "duurzaamheid" linkt met  de...

Top 10 grootste bedrijven in Nederland

Nederland is misschien een klein landje, maar we hebben flink wat grote, succesvolle bedrijven in ons land. Wij hebben de 10 grootste en meest...

Wat is een VAT-nummer?

Wanneer je een btw-plichtige ondernemer bent is het van groot belang om een omzetbelastingnummer te hebben. In ons eigen land kennen we het btw-nummer...