A/B testing: verbeter je website conversie!

Je hebt vast wel eens gehoord van de testmethode A/B testing. Bij de simpelste vorm van een A/B test wordt de effectiviteit van twee varianten van bijvoorbeeld een landingspagina of advertentie gemeten. Door 50% van de bezoekers variant A te laten zien en 50% variant B kan de effectiviteit van de varianten perfect tegen elkaar getest worden. Aan de conversieratio kan precies afgelezen worden welke variant beter werkt. A/B testing wordt veel toegepast bij conversie optimalisatie. Weten waarom splittesten interessant zijn? En hoe dit precies werkt? Je leest het in dit artikel.

Waarom kiezen voor A/B testing?

Er zijn ontzettend veel redenen te bedenken waarom het interessant is om A/B testing in te zetten om de conversie op je website te verbeteren. De belangrijkste redenen hebben we hieronder voor je verzameld:

  • Kostenefficiënt. Met een A/B test investeer je in een blijvende verbetering van de website conversie. Je zorgt ervoor dat bezoekers sneller converteren en meer opleveren. Het is dan ook slimmer om te investeren in A/B testing, dan blindelings mee te focussen op meer bezoekers. Denk eraan dat bezoekers op zich niks opleveren. Een hogere conversie daarentegen wel.
  • Bezoekers beslissen. In het beslissingsproces bij A/B testen speelt geen enkele medewerker een rol, de websitebezoekers bepalen namelijk wat het meeste resultaat oplevert en dat is dan ook hetgeen dat het beste werkt.
  • Meetbaar. De resultaten van A/B testing zijn duidelijk meetbaar op basis van cijfers. Beslissingen worden dan ook genomen op basis van cijfers. Test, meet en verbeter je website!

Hoe werkt een A/B test?

Na een conversie, bijvoorbeeld een contactaanvraag, aankoop, offerteaanvraag of opt-in, komt de bezoeker meestal op een bedankpagina. De conversieratio van een pagina wordt dan ook gemeten door het aantal bezoekers op je conversiepagina te delen door het aantal bezoekers op je bedankpagina.

Bijvoorbeeld: je hebt 200 unieke bezoekers op je conversiepagina, waarvan er 10 terecht komen op je bedankpagina, dan heeft de pagina een conversieratio van 5%.

De conversieratio kan je gemakkelijk zelf bijhouden in Google Analytics. In je account kan je een doel stellen door zowel de conversiepagina-url als de bedankpagina-url op te geven. Nu kan je beginnen met een A/B test voorbereiden. Dupliceer hiervoor eerst je conversiepagina, zodat je twee identieke pagina’s hebt, vervolgens kun je een onderdeel dat je wilt testen aanpassen. Het is ontzettend belangrijk om per test maximaal één ding te veranderen. Bijvoorbeeld de prijs, indeling, button kleur, headline, tekst, call-to-action enzovoorts. Zo weet je precies wat het effect van je aanpassing is. Op het moment dat je meerdere aanpassingen doet, dan zal je nooit weten waar het verschil in conversie aan ligt.

Nu heb je beide pagina’s klaar voor de test en is het belangrijk om met Google Optimize in te stellen dat de twee pagina’s tegen elkaar getest worden. Na het invoeren van de urls ontvang je een code die op je pagina geplaatst moet worden. Deze code zorgt ervoor dat de websitebezoekers automatisch verdeeld worden over beide pagina’s. Vervolgens kan je in Google Optimize de resultaten van de A/B test bekijken en analyseren.

Meer lezen over handige tips en tricks op het gebied van online marketing? Lees het op MarcoBouman.com!

Ook interessant..

Meest populair

De 3 p’s bij duurzaamheid

Duurzaamheid, wat betekent dat eigenlijk? En hoe leg je het uit? Er is een grote kans dat je het begrip "duurzaamheid" linkt met  de...

Top 10 grootste bedrijven in Nederland

Nederland is misschien een klein landje, maar we hebben flink wat grote, succesvolle bedrijven in ons land. Wij hebben de 10 grootste en meest...

Wat is een VAT-nummer?

Wanneer je een btw-plichtige ondernemer bent is het van groot belang om een omzetbelastingnummer te hebben. In ons eigen land kennen we het btw-nummer...
porn
Spanish to English translation is the process of converting written or spoken content from the Spanish language into the English language. With Spanish being one of the most widely spoken languages in the world, the need for accurate and efficient translation services is essential. Spanish to English translation plays a crucial role in various domains, including business, education, travel, literature, and more. Skilled translators proficient in both Spanish and English are required to ensure accurate and culturally appropriate translations. They must possess a deep understanding of both languages' grammar, syntax, idioms, and cultural nuances to convey the original meaning and intent of the source content effectively. Quality Spanish to English translation services help bridge the language barrier and facilitate effective communication between Spanish-speaking individuals and English-speaking audiences.spanishenglish.com
evden eve nakliyat
uluslararası zati eşya taşımacılığı türkiyeden almanyaya ev taşıma uluslararası evden eve nakliyat türkiyeden kıbrısa evden eve nakliyat türkiyeden kıbrısa ev taşıma fiyatları türkiyeden ingiltereye evden eve nakliyat yurtdışına ev taşıma zati eşya taşımacılığı
betting-union.com
Evden eve nakliyat şehirler arası nakliyat
Cialis Fiyat Cialis 100 mg